{"id":1193,"date":"2023-03-13T11:59:24","date_gmt":"2023-03-13T11:59:24","guid":{"rendered":"https:\/\/zachmann.ro\/?p=1193"},"modified":"2023-04-02T11:58:51","modified_gmt":"2023-04-02T11:58:51","slug":"cum-afecteaza-razboiul-din-ucraina-traficul-aerian-in-europa-care-sunt-cele-mai-aglomerate-aeropoturi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/zachmann.ro\/cum-afecteaza-razboiul-din-ucraina-traficul-aerian-in-europa-care-sunt-cele-mai-aglomerate-aeropoturi\/","title":{"rendered":"Cum afecteaz\u0103 r\u0103zboiul din Ucraina traficul aerian \u00een Europa. Care sunt cele mai aglomerate aeroporturi"},"content":{"rendered":"\n
Europa se preg\u0103te\u0219te de cel mai aglomerat sezon aerian post-pandemic, dar sunt c\u00e2\u021biva factori care perturb\u0103 programul de zboruri, deci c\u0103l\u0103toriile a milioane de europeni. \u00cen primul r\u00e2nd, invazia Rusiei \u00een Ucraina, care a dus la \u00eenchiderea spa\u021biilor aeriene aferente celor dou\u0103 state. Apoi, problema angaja\u021bilor din aeroport, disponibiliza\u021bi \u00een pandemie, ca urmare a constr\u00e2ngerilor financiare. \u0218i grevele tot mai dese din sectorul transporturilor, \u00een principal din Fran\u021ba \u0219i din Belgia. C\u00e2t de aglomerat\u0103 va fi vara? Care sunt aeroporturile cu cel mai mare trafic? Cum arat\u0103 competi\u021bia \u00eentre companiile aeriene?<\/p>\n\n\n\n\n\n\n\n
Te-ai g\u00e2ndit c\u0103 vacan\u021ba ta de var\u0103 poate fi afectat\u0103 de r\u0103zboiul din Ucraina? Nu doar spa\u021biul aerian ucrainean este \u00eenchis, ci, \u00een mare m\u0103sur\u0103, \u0219i cel rusesc. Chiar dac\u0103 atacurile militare ale armatei ucrainene nu dep\u0103\u0219esc regiunea Donbas, deci propriile grani\u021be, spa\u021biul aerian rusesc a devenit extrem de periculos din cauza conflictului generat de armata lui Vladimir Putin. \u201dRiscul e foarte mare s\u0103 zbori deasupra Rusiei, prin urmare spa\u021biul aerian european devine \u0219i mai aglomerat. Cea mai mare congestie o \u00eenregistr\u0103m \u00een spa\u021biul aerian al Germaniei. \u0218i \u00eenc\u0103 un lucru: traficul militar aerian s-a triplat \u00een ultimul an\u201d, a declarat Henrik Hololei, director general pentru transport \u0219i mobilitate din cadrul Comisiei Europene, la o \u00eent\u00e2lnire cu jurnali\u0219tii \u00een marja evenimentului Europe for Aviation, desf\u0103\u0219urat la Geneva la \u00eenceputul lunii martie. Dincolo de discu\u021bia despre traficul aerian, Henrik Hololei, cet\u0103\u021bean eston, nu s-a sfiit s\u0103-i numeasc\u0103 pe ru\u0219i \u201duciga\u0219i\u201d. Estonia, \u021bar\u0103 la Marea Baltic\u0103, deci pozi\u021bionat\u0103 geografic \u00een vecin\u0103tatea Rusiei, \u0219i-a ar\u0103tat ferm sprijinul fa\u021b\u0103 de Ucraina \u00een conflictul cu Putin.<\/p>\n\n\n\n
Ca urmare a \u00eenchiderii spa\u021biului aerian ucrainean \u0219i rus, marele pierz\u0103tor a devenit Polonia, \u021bar\u0103 de tranzit pentru multe rute aviatice din Est, care zburau peste Rusia, Belarus \u0219i Ucraina \u00een drumul spre Vestul Europei. Invazia lui Vladimir Putin a dus la c\u0103derea unei cortine, de aceast\u0103 dat\u0103 aeriene, \u00eentre Estul Europei \u0219i Occident. Nici m\u0103car China, \u021bar\u0103 aflat\u0103 \u00een rela\u021bii calde cu Kremlinul, nu risc\u0103, prin companiile sale, zboruri deasupra Rusiei. A\u0219adar, companiile ariene au c\u0103utat rute alternative, care ofer\u0103 siguran\u021b\u0103 pentru c\u0103l\u0103tori. \u00cens\u0103 aceste noi rute implic\u0103 costuri mai mari, aeroporturi mai aglomerate \u0219i spa\u021bii de zbor congestionate, care automat provoac\u0103 \u00eent\u00e2rzieri la decolare. Punctualitatea zborurilor era de 82,7% \u00een februarie 2019 (\u00eenainte de pandemie), \u00een timp ce luna februarie a anului 2023 aduce o sc\u0103dere de 5 procente (77,7%), potrivit datelor furnizate de Eurocontrol. Totu\u0219i, dac\u0103 ne raport\u0103m la ultimii 10 ani, nu doar la perioada pandemiei de coronavirus, \u00eent\u00e2rzierile la avioane au sc\u0103zut cu 10%.<\/p>\n\n\n\n
Dincolo de implica\u021biile r\u0103zboiului, se anun\u021b\u0103 o nou\u0103 var\u0103 aglomerat\u0103 \u00een aeroporturile din Europa. \u00cen primul r\u00e2nd, companiile aeriene au fost nevoite s\u0103 concedieze mul\u021bi angaja\u021bi \u00een timpul pandemiei, c\u00e2nd num\u0103rul zborurilor a fost redus substan\u021bial, uneori chiar la zero (prim\u0103vara anului 2020). O parte dintre angaja\u021bi nu au mai a\u0219teptat revenirea la normalitate a vie\u021bii aeriene \u0219i, \u00eentre timp, au accesat alte joburi, chiar mai bine pl\u0103tite. A\u0219adar, dup\u0103 anii de pandemie, aeroporturile s-au trezit \u00een situa\u021bia de a nu mai avea suficien\u021bi angaja\u021bi pentru afluxul de c\u0103l\u0103tori. \u201dCompaniile trebuie s\u0103 se asigure s\u0103 au suficien\u021bi oameni. Angaja\u021bii nu se mai \u00eentorc pe acelea\u0219i salarii dinaintea pandemiei. Prin urmare, au pierdut mul\u021bi angaja\u021bi din cauza salariilor\u201d, spune Henrik Hololei. \u00cens\u0103 odat\u0103 cu cre\u0219terea salariilor cre\u0219te \u0219i pre\u021bul biletelor. P\u00e2n\u0103 acum, companiile aeriene au \u00eencercat s\u0103 p\u0103streze pre\u021buri atractive tocmai pentru a stimula cererea \u0219i a p\u0103stra, \u00een acela\u0219i timp, o marj\u0103 de profit convenabil\u0103. \u201eVa fi o var\u0103 mai bun\u0103 organizatoric dec\u00e2t 2022\u201d, ofer\u0103 asigur\u0103ri directorul general din cadrul Comisiei Europene. Anul trecut a fost marcat de haos \u00een hub-urile aeriene din Europa: cozi interminabile la \u00eembarcare, decol\u0103ri cu \u00eent\u00e2rziere de zeci de minute, zboruri anulate.<\/p>\n\n\n\n
\u00cen topul aeroporturilor cu cel mai mare trafic conduce ora\u0219ul Istanbul, poarta dintre Europa \u0219i Asia. La mic\u0103 distan\u021b\u0103 vine Londra, apoi Paris, toate cu peste 1 milion de zboruri. Bucure\u0219tiul e \u00eencadrat abia \u00een a treia categorie de trafic, cu zboruri \u00eentre 100.000 \u0219i 200.000 anual.<\/p>\n\n\n\n