Analiză

Cum afectează războiul din Ucraina traficul aerian în Europa. Care sunt cele mai aglomerate aeroporturi

Europa se pregătește de cel mai aglomerat sezon aerian post-pandemic, dar sunt câțiva factori care perturbă programul de zboruri, deci călătoriile a milioane de europeni. În primul rând, invazia Rusiei în Ucraina, care a dus la închiderea spațiilor aeriene aferente celor două state. Apoi, problema angajaților din aeroport, disponibilizați în pandemie, ca urmare a constrângerilor financiare. Și grevele tot mai dese din sectorul transporturilor, în principal din Franța și din Belgia. Cât de aglomerată va fi vara? Care sunt aeroporturile cu cel mai mare trafic? Cum arată competiția între companiile aeriene?

Te-ai gândit că vacanța ta de vară poate fi afectată de războiul din Ucraina? Nu doar spațiul aerian ucrainean este închis, ci, în mare măsură, și cel rusesc. Chiar dacă atacurile militare ale armatei ucrainene nu depășesc regiunea Donbas, deci propriile granițe, spațiul aerian rusesc a devenit extrem de periculos din cauza conflictului generat de armata lui Vladimir Putin. ”Riscul e foarte mare să zbori deasupra Rusiei, prin urmare spațiul aerian european devine și mai aglomerat. Cea mai mare congestie o înregistrăm în spațiul aerian al Germaniei. Și încă un lucru: traficul militar aerian s-a triplat în ultimul an”, a declarat Henrik Hololei, director general pentru transport și mobilitate din cadrul Comisiei Europene, la o întâlnire cu jurnaliștii în marja evenimentului Europe for Aviation, desfășurat la Geneva la începutul lunii martie. Dincolo de discuția despre traficul aerian, Henrik Hololei, cetățean eston, nu s-a sfiit să-i numească pe ruși ”ucigași”. Estonia, țară la Marea Baltică, deci poziționată geografic în vecinătatea Rusiei, și-a arătat ferm sprijinul față de Ucraina în conflictul cu Putin.

Ca urmare a închiderii spațiului aerian ucrainean și rus, marele pierzător a devenit Polonia, țară de tranzit pentru multe rute aviatice din Est, care zburau peste Rusia, Belarus și Ucraina în drumul spre Vestul Europei. Invazia lui Vladimir Putin a dus la căderea unei cortine, de această dată aeriene, între Estul Europei și Occident. Nici măcar China, țară aflată în relații calde cu Kremlinul, nu riscă, prin companiile sale, zboruri deasupra Rusiei. Așadar, companiile ariene au căutat rute alternative, care oferă siguranță pentru călători. Însă aceste noi rute implică costuri mai mari, aeroporturi mai aglomerate și spații de zbor congestionate, care automat provoacă întârzieri la decolare. Punctualitatea zborurilor era de 82,7% în februarie 2019 (înainte de pandemie), în timp ce luna februarie a anului 2023 aduce o scădere de 5 procente (77,7%), potrivit datelor furnizate de Eurocontrol. Totuși, dacă ne raportăm la ultimii 10 ani, nu doar la perioada pandemiei de coronavirus, întârzierile la avioane au scăzut cu 10%.

Dincolo de implicațiile războiului, se anunță o nouă vară aglomerată în aeroporturile din Europa. În primul rând, companiile aeriene au fost nevoite să concedieze mulți angajați în timpul pandemiei, când numărul zborurilor a fost redus substanțial, uneori chiar la zero (primăvara anului 2020). O parte dintre angajați nu au mai așteptat revenirea la normalitate a vieții aeriene și, între timp, au accesat alte joburi, chiar mai bine plătite. Așadar, după anii de pandemie, aeroporturile s-au trezit în situația de a nu mai avea suficienți angajați pentru afluxul de călători. ”Companiile trebuie să se asigure să au suficienți oameni. Angajații nu se mai întorc pe aceleași salarii dinaintea pandemiei. Prin urmare, au pierdut mulți angajați din cauza salariilor”, spune Henrik Hololei. Însă odată cu creșterea salariilor crește și prețul biletelor. Până acum, companiile aeriene au încercat să păstreze prețuri atractive tocmai pentru a stimula cererea și a păstra, în același timp, o marjă de profit convenabilă. „Va fi o vară mai bună organizatoric decât 2022”, oferă asigurări directorul general din cadrul Comisiei Europene. Anul trecut a fost marcat de haos în hub-urile aeriene din Europa: cozi interminabile la îmbarcare, decolări cu întârziere de zeci de minute, zboruri anulate.

În topul aeroporturilor cu cel mai mare trafic conduce orașul Istanbul, poarta dintre Europa și Asia. La mică distanță vine Londra, apoi Paris, toate cu peste 1 milion de zboruri. Bucureștiul e încadrat abia în a treia categorie de trafic, cu zboruri între 100.000 și 200.000 anual.

În clasamentul operatorilor aerieni conduce detașat compania Ryanair, cu peste 2.000 de zboruri zilnice. Deși ultimii ani au fost marcați de criza pandemică, Ryanair a reușit să crească numărul de zboruri cu 14%, potrivit datelor Eurocontrol. Pe locul secund se situează compania Turkish Airlines, cu peste 1.300 de curse zilnice – o creștere de 4% față de 2019. Podiumul este închis de easyJet, companie care înregistrează o scădere de 18% în ultimii patru ani. Germanii de la Lufthansa coboară pe locul patru și bifează cea mai mare scădere înregistrată de companiile din top 10: minus 33%.

Donează prin paypal icon
Donație recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului Zachmann.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *